Skip to content

Урок № 6- диез, бемол, гама Сол мажор


Упражнения – Download

Дойде време да разберем за какво служат черните клавиши на пианото. Свирим на черните клавиши, когато имаме повишение или понижение на тоновете разположени на белите клавиши. За указване на тези изменения се използват диезите и бемолите. Диез е повишение с полутон,припомням че полутон е най-малкото разстояние между два тона. Взимаме например фа, повишение с половин тон е полутон нагоре, това е фа диез.Откриваме къде са сол диез и ла диез. Бемол е понижение с полутон. Да вземем ре,понижение с полутон е ре бемол. Да видим други тонове с бемоли/ ми, сол/.
Казваме ла диез,ре бемол и т.н., но написани, тези знаци винаги се пишат преди нотата и на нейната височина. Например диеза пред ла се пише точно на мястото на нотата ла, бемола пред ре се пише на нивото на нотата ре и т.н.. Във файловете под видеото съм Ви написала ноти с диези и бемоли, пробвайте да ги изсвирите. Не забравяйте че когато имаме Сол ключ свирим с дясна ръка, когато имаме Фа ключ- с лява.
Когато видим диез или бемол пред дадена нота, това повишение или понижение важи за тази нота, но в рамките на такта. В следващият такт, ако отново не е написан бемол или диез пред нотата, значи тя ще се изпълни без изменение. Има един знак, който отменя значението на диезите и бемолите и той се нарича бекар. Бекарът също се пише пред нотите и на тяхната височина. Когато имаме бекар винаги свирим на бял клавиш.
По различен начин стоят нещата, ако диеза или бемола е поставен в началото на петолинието, след ключа. Тогава всеки път, когато срещнем тонът, за който се отнася знака, той ще бъде повишен или понижен без това да се упоменава във всеки такт поотделно. Това е свързано с тоналностите, в които се намират музикалните произведения, но за това ще говорим в някой от следващите уроци.
Казахме, че гамата е съставена от цели тонове и полутонове, които прозвучават в определен ред. Този ред за мажорната гама е 2 цели тона, полутон, 3 цели тона, полутон. Да си припомним До мажор. Сега нека се опитаме да изсвирим Сол мажор, щом гамата е Сол мажор, значи ще започнем и ще свършим на сол. Да проследим целите тонове и полутонове, 2 тона,полутон,след това 3 цели тона. Когато говорихме за цели тонове и полутонове казахме че между ми/ фа и си/ до са изключенията, защото между тях няма черни клавиши. Значи, цял тон от ми е фа диез . Тоест, когато свирим гама Сол мажор, вместо фа ще свирим фа диез. Нека да я изсвирим с дясна ръка, пръстите са същите както при гама До мажор. Изсвирваме и лява ръка, пак със същите пръсти като До мажор. В упражненията към урока съм Ви написала гама Сол мажор с точните пръсти, както и кои са и непознатите ноти на петолинието. Да намерим тоническото тризвучие на Сол мажор- състои се от I, III и V степен. В Сол мажор, това са тоновете сол, си и ре. Изсвирваме с дясна ръка, после и с лява. След това опитваме едновременно и с двете ръце.
Отправям Ви едно предизвикателство- да се опитаме да изсвирим сега гама До мажор с двете ръце едновременно. Знам че е трудно, но ще се справим. Ето защо в урок № 2 Ви посъветвах да повтаряте гамата отделно ръцете с правилните пръсти. Поставяме дясна ръка на до от първа октава, а лява на до от малка октава. Свирете толкова бавно, колкото Ви е нужно, за да поставяте точно определените пръсти за гамата. С времето движенията ще се автоматизират и пръстите сами ще знаят местата си . Можем да забележим, че когато имаме 3ти пръст в едната ръка, имаме 3ти пръст и в другата. Когато имаме 2ри пръст в едната, имаме 4ти пръст в другата и обратно, когато имаме 4ти пръст в едната ръка, имаме 2ри пръст в другата.
След като усвоите добре До мажор, може да пробвате и гама Сол мажор, не забравяйте че там вместо фа свирим фа диез.

18 thoughts on “Урок № 6- диез, бемол, гама Сол мажор

  1. Avatar of Аделина
    Аделина says:

    Здравейте Галина, ако има 1 бемол в началото на петолинието, той винаги е си бемол. Ако са 2 бемолите, те са- си бемол и ми бемол. Ако са 3- си бемол, ми бемол и ла бемол. Ако са 4- си,ми,ла,ре. Тоест, има определен ред в който се явяват бемолите и важи за всички тоналности и произведения. Този ред е- си,ми,ла,ре,сол,до,фа. Освен това бемолите се пишат на местата на нотите, за които се отнасят. Например: си бемол в началото на петолинието се пише на височината на нотата си от първа октава. Следващият бемол-ми, се пише на височината на нотата ми от втора октава и т.н. Това е за Сол ключ. Ако говорим за Фа ключ, там си бемол в началото на петолинието се пише на мястото на нотата си от Голяма октава, ми- на мястото на нотата ми от Малка октава и т.н. Закономерно, диезите също се появяват в определен ред винаги. Този ред е- фа,до,сол,ре,ла,ми,си.

  2. Avatar of course717
    course717 says:

    Тази лява ръка буквално я зазубрям, не я усещам като дясната .Какви са упражненията за усет на лява ръка – защото там е ритъма и трябва съчетаване с мелодията. Това съчетаване в двигателния анализатор какво изисква?

  3. Avatar of Аделина
    Аделина says:

    Упражненията за усет на лява ръка са- повечко свирене с тази ръка, с времето и практиката, ще започнете да я усещате като дясната. А засега- учете отделно дясна и лява ръка, после като ги свирите заедно, би трябвало да Ви е по-лесно.

  4. Avatar of Александър
    Александър says:

    Извинете, че ви питам това Аделина, но какво означават символите с # и точка са наклонена чертичка преди всяка нота в упражнението. От там започва да ми куца всичко в уроците :( . Ще съм благодарен, ако отговорите :)

  5. Avatar of Аделина
    Аделина says:

    @Александър, # е знакът за диез, тоест нотата пред която е поставен трябва да се свири полутон нагоре, например ла диез се намира на черния клавиш след ла. Другият знак е бемол и означава, че трябва да се свири полутон надолу, т.е. ако е пред сол, трябва да се изсвири черния клавиш преди сол, това е сол бемол. :)

    • Adelina Hristova says:

      Те са поставени на местата на определени ноти и означава, че където и в произведението да срещнем тези ноти, те ще бъдат изпълнени с диез/бемол.

  6. Антоанета Георгиева says:

    В упражненията, в точка 1., да речем, в началото има нотата Ми. Пред нея има знака бемол. Това означава, ако съм разбрала правилно, че където и да срещнем по-нататък нотата Ми, то тя ще бъде изпълнена с бемол, независимо дали е упоменато, така ли?

    • Adelina Hristova says:

      Не, когато знака е пред нотата, той се отнася само за нея. Когато е след ключа, тогава се отнася за всяка нота, независимо от коя октава. Например, ако след ключа има си бемол, тогава навсякъде където има нота си в произведението, ще се свири с бемол.

  7. Антоанета Георгиева says:

    Знакът за бемол е поставен преди нотата Ми и след ключа. Между него и ключа няма други ноти. :S
    Другото, което ми направи впечатление отново в т.1 е знака бекяр в трети такт, намиращ се пред нотата Си. Доколкото схващам, в случая и да го има, и да го няма е все едно. Така ли е?

    • Adelina Hristova says:

      Когато бемола е след ключа! В случая е след размера и не попада в тази категория. Когато е след ключа/но преди размера/ се отнася за всяка нота с тази височина. В 3-ти такт виждам бекар пред нотата сол, има го, защото преди това е имало диез пред сол. Ако няма бекар, то следва сол отново да се изсвири като диез. В случая, след като има бекар пред сол, тази нота ще се изсвири на бял клавиш.

  8. Антоанета Георгиева says:

    А бекяра в второто петолиние, втори такт, намиращ се пред нотата Ла? Доколкото разбирам, диезите и бемолите важат само за такта, в който се намират, а в такта с бекяра няма диез или бемол пред някое предишно Ла.

  9. Avatar of Kalinn
    Kalinn says:

    Здравейте Аделина,

    Това е урокът, на който днес попаднах в google, докато търсех нещо за арматурните знаци. Поздравявам Ви за полезния сайт – ще използвам уроците, за да си припомня някои неща.

    Имам няколко по-общи въпроса, които са принципни и не са свързани с тази конкретна тема за гамите – така че ще Ви напиша отделен имейл.

    Благодаря предварително,
    Калин

Вашият коментар